به گزارش اتحادیه ی سرب و روی و به نقل از خانه ی معدن ایران، استخراج مواد معدنی در شهرستان مهاباد به ۲ برابر افزایش یافت.
مسوول امور معادن مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۷۳ هزار و ۷۶۹ تُن انواع مواد معدنی از معادن فعال این شهرستان استخراج شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شده است.
آکو جوانمردی با اشاره به اینکه ۱۲ نوع ماده معدنی در این شهرستان استحصال می‌شود، افزود: مهمترین و بیشترین سنگ‌های استخراج شده به ترتیب شامل ۲۱۰ هزار تن سنگ شن و ماسه، ۱۲۱ هزار تن سنگ آهن و ۵۴۰ هزار تن سنگ دولومیت است.
وی مهاباد را یکی از قطب‌های اصلی استخراج سنگ باریت در کشور دانست و بیان کرد: طی ۹ ماهه نخست امسال ۲۲ هزار تن از این نوع سنگ معدنی نیز استخراج شده که ۲ هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
مسوول امور معادن مهاباد اظهار داشت: امسال چهار معدن در این شهرستان با مشکل رفع منابع مالی فعال و به چرخه استخراج مواد معدنی برگشته است.
جوانمردی، شمار معادن فعال این شهرستان را ۳۵ مورد عنوان کرد و گفت: ۲۴ معدن نیز به دلیل نبود بازار فروش، کاهش ساخت‌وساز و افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی استخراج شده هم‌اکنون غیرفعال و ۱۵ معدن نیز سلب صلاحیت شده است.
وی از صدور یک پروانه بهره‌برداری در سال جاری خبر داد و بیان کرد: در مجموع ۷۴ پروانه بهره‌برداری از معادن در این شهرستان صادر شده است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸ واحد فناوری مواد معدنی در این شهرستان فعال است، گفت: در زمان حاضر ۴۰ درصد کل مواد استخراجی در این شهرستان فرآوری و بقیه به علت کمبود ماشین‌آلات به تبریز و اصفهان ارسال می‌شود.
برخی از فرآورده‌های معدنی این شهرستان از جمله سنگ‌های تزئینی، تراورتن، مرمریت و گرانیت نیز به کشورهای همسایه مثل ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.
۵۱ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور در آذربایجان‌غربی وجود دارد؛ هم‌اکنون ۴۶۸ معدن در استان فعال است و پنج هزار و ۱۲۲ نفر به صورت مستقیم در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.