به گزارش اتحادیه سرب و روی
و به نقل از خانه ی معدن، استخراج مواد معدنی در مهاباد ۳نسبت به زمان مشابه سال گذشته برابر شد!
مسوول امور معادن مهاباد گفت: نیمه نخست امسال ۳۴۹ هزار و ۹۰۰ تُن انواع مواد معدنی از معادن فعال این شهرستان استخراج شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه برابری داشته است.

آکو جوانمردی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش ظرفیت استخراج معادن فعال سطح شهرستان و فعال شدن چهار معدن غیرفعال موجب شده استخراج مواد معدنی در ۶ ماه نخست امسال بیش از ۲۱۰ هزار تن نسبت به نظیر سال قبل افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ نوع ماده معدنی در این شهرستان استحصال می‌شود، ادامه داد: مهمترین و بیشترین سنگ‌های استخراج شده در این مدت شامل سنگ لاشه آهکی به میزان ۱۵۶ هزار تن، سنگ‌ آهن با ۹۲ هزار تن و سنگ پوکه معدنی با ۱۸ هزار تن است.

مسوول امور معادن مهاباد این شهرستان را یکی از قطب‌های اصلی استخراج سنگ باریت در کشور دانست و بیان کرد: نیمه نخست امسال ۱۲ هزار تن سنگ باریت که ماده موثر در صنعت نفت نیز به شمار می‌رود، از معادن این شهرستان استخراج شد.

جوانمردی شمار معادن فعال این شهرستان را ۳۵ مورد عنوان کرد و گفت: ۲۴ معدن نیز به دلیل نبود بازار فروش، کاهش ساخت‌وساز و افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی استخراج شده و هم‌اکنون غیرفعال و ۱۵ معدن نیز سلب صلاحیت شده است.

وی از صدور یک پروانه بهره‌برداری استخراح در سال جاری خبرداد و بیان کرد: در مجموع ۷۴ پروانه بهره برداری از معادن در این شهرستان صادر شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸ واحد فناوری مواد معدنی در این شهرستان فعال است، گفت: در زمان حاضر ۴۰ درصد کل مواد استخراجی در این شهرستان فرآوری و بقیه به علت کمبود ماشین‌آلات به تبریز و اصفهان ارسال می‌شود.

برخی از فرآورده‌های معدنی این شهرستان از جمله سنگ‌های تزئینی، تراورتن، مرمریت و گرانیت نیز به کشورهای همسایه مثل ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود.

۵۱ نوع از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده کشور در آذربایجان‌غربی وجود دارد؛ هم‌اکنون ۴۶۸ معدن در استان فعال است و پنج هزار و ۱۲۲ نفر به صورت مستقیم در معادن این استان مشغول فعالیت هستند.