بعد از ۵۰ سال کش و قوس برای سرمایه گذاری در معدن سرب و روی مهدی آباد بالاخره قفل سرمایه گذاری در یکی از بزرگترین معادن سرب و روی جهان توسط گروه مبین که متشکل از سرمایه گذاران خصوصی این صنعت هستند شکسته شد . در این معدن باید سرمایه گذار علاوه بر احداث کارخانه ۸۰۰ هزار تنی کنسانتره روی در ۴ فاز و ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب و نقره نسبت به ۱۸۰ میلیون تن پیش باطله برای دسترسی به ماده معدنی داشته باشد.
گروه مبین در شرایطی برنده سرمایه گذاری در معدن مهدی آباد شد، که لغو برخی تحریم ها و توافق ۵+۱ نوید جدید برای بهبود فضای کسب و کار معدنی می داد اما با ورود ترامپ در عرصه سیاست و با آغاز کار وی در کاخ سفید شرایط کمی تغییر و تحریم های ظالمانه دوباره به حالت اولیه برگشت . اتحادیه سرب و روی ایران گزارشی را در این باره تهییه کرده است:
طرح توسعه معدن مهدی آباد با سرعت مطلوب در حال پیشروی است و خوشبختانه در استخراج از معدن از برنامه جلوتر هستیم اما باید یک هماهنگی بین کارخانه و معدن وجود داشته باشد که متاسفانه تحریم ها در این مقوله تاثیر منفی داشته است، هیچ سرمایه گذار خارجی در این پروژه شرکت نکرده ، در نتیجه برای پیشبرد این پروژه دولت باید با سرمایه گذار همراه شود نه تنها در زمینه ی تسهیلات بلکه باید در برخی از قوانین اصلاحاتی به وجود بیاورد ، تا اهداف به خوبی پیش برود به عنوان مثال در فاز اول به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن این پروژه بیش از سیصد میلیون دلار سرمایه گذاری شده است ، بنابر این سرمایه گذار باید ارزش افزوده ای در حدود بیست هفت میلیون دلار به اداره مالیات پرداخت کند که اگر اصلاحیه ای در این خصوص ایجاد شود و ارزش افزوده در زمان سرمایه گذاری دریافت نشود می تواند سرآغاز یک حرکت انقلابی در حوزه معدن بخصوص توسعه سرب و روی مهدی آباد باشد.
بخش اول که سنگ شکنی است به دلیل تحریم ها زودتر خریداری شده است تا آثار تحریم ها برای خرید سنگ شکن مشکلی ایجاد نکند ، آسیاب ها هم از شرکت تیسن گروپ سفارش داده شده ، همه ی مبلغ آن پرداخت شد . بخش آخر این کارخانه که مربوط به فلوتاسیون است نهایی شده است . مطالعات خط انتقال آب و برق انجام شده ، قرار داد انتقال آب و برق نهایی شده است . و هزینه هایی که برای انتقال آب و برق انجام شده بالغ بر سیصد میلیارد تومان بوده است.
موضوع زیر ساخت ها که در واقع انتقال آب و برق است کلید خورده است و در حال انجام است . خط آب و برقی که خریداری شده برای چهار فاز کارخانه که در مجموع ۸۰۰ هزار تن است استفاده می شود و در حال اجرای نهایی است.
با تلاشی که می شود و اگر دولت با این شرکت همکاری داشته باشد فاز اول که ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی است سریع تر راه اندازی می شود و با توجه به این شرایط پیش بینی می شود فاز اول در سال ۹۹ به بهره برداری برسد.
دو نوع خاک در معدن سرب و روی مهدی آباد وجود دارد یک نوع خاک سولفور است که در فرآوری خاک سولفور مشکلی وجود ندارد و راحت تر فرآوری می شود و به این علت اولین فاز احداث کارخانه بر اساس خاک سولفوری است.
خاک اکسید بخشی عمده از ذخیره این معدن است. اکسید دارای عناصر مزاحم است فرآوری این محصول فرآوری پیچیده ای است برای فرآوری اکسید سه روش پیشنهاد شده است روش لچینگ ،روش تانلچینگ و روش هیپلچینگ .کشور های اروپایی هم از این روش ها استفاده می کنند الخصوص در اسپانیا از این تکنولوژی استفاده می شود.
برای زون اکسید مطالعاتی انجام شده است و شرکت های استرالیایی و شرکت های آلمانی و چند شرکت تحقیقاتی داخلی این مجموعه را در مطالعات همراهی می کنند و نتیجه ای که این مطالعات داشت این بود از خاک اکسیدی هم روی گرفته شود و این نشان دهنده این است که این مطالعات نتیجه ی خوبی داشته است و برنامه بعدی این شرکت این است که بخشی از منطقه اکسیدی را تبدیل به کنسانتره کند.
تاکنون بالای پنجاه میلیون تن باطله برداری صورت گرفته است.