به گزارش اتحادیه ی سرب و روی و به نقل از خانه ی معدن ایران، رئیس خانه معدن ایران در پیامی از چالش های معدنکاری صحبت کرد.
رئیس خانه معدن ایران در پیامی به جامعه معدنی ایران چالش‌های پیش روی بخش معدن را برشمرد و نسبت به ممنوعیت ورود ماشین‌آلات معدنی انتقاد کرد.
انتقاد از ممنوعیت ورود ماشین‌آلات معدنی
محمد رضابهرامن، رئیس خانه معدن ایران در پیامی ضمن قدردانی از اهالی صنعت معدن ایران چنین نوشت:
الحق والانصاف که اهالی حداکثری بخش معدن کشور مراعات انصاف و جوانمردی را با ارسال پیامهای حمایتی و محبت آمیز خود از خانه معدن ایران برای اعضای هیات امنا و هیات مدیره این تشکل ابراز داشتند و این حرکت جمعی ، لطف و بزرگواری شما معدنکاران زحمت کش ، قدردان و با صفت را بیش از پیش عیان کرد؛ بدینوسیله خاطر نشان می سازم جامعه ی معدنکار ما امروز ثابت کرد که در بین فعالین این جامعه صنفی ،اخلاق همچنان بیدار و فهم ها دچار رخوت نگردیده اند ؛ خداوند متعال را شاکرم که جامعه ی معدنی در کشور عزیزم چنین جماعت آگاه و بیداری دارد که اینچنین ید واحدی می شوند تا همراه و همدل در جهتی رو به تعالی و در جهت توسعه و منافع ملی گام بردارند.
خانه معدن ایران بعنوان یک تشکل مستقل، صنفی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی در طی دودهه گذشته سعی نموده تا بتواند در راستای دستیابی به اهداف صنف معدن کشور و بعنوان پیشقراول معدنی با اخلاص و تمام توان در جهت کمک به فعالین معدنی پای در طبق اخلاص نهاده و سعی نموده تا بعنوان مدافع حقیقی معدنی عمل نماید و هیچگاه دست رد به درخواستهای حمایتی سایر همراهان خود در سایر انجمنهای تخصصی در بخش معدن نزده و به وقت نیاز ایشان ، نسبت به انعکاس مطالبات این انجمنها در دل خانه معدن ایران قلم نگاشته است و مانند سربازی که عشق به وطن و مردمش دارد عشق خود به جامعه صنفی و فعالین صنفی را بارها برگزیده و با صدای بلند در بخش طنین انداز کرده است .
فراموش نمی کنیم، معادن کوچک و متوسط در کشور ما آسیب‌پذیر هستند. در این بین مهم‌ترین مشکل، همسوسازی قوانین محیط‌زیستی و منابع طبیعی، چالش معارضین محلی و تغییر نگاه در چشم جامعه روستایی در خصوص نقش معدن در توسعه پایدار کشور است.
امروز باتوجه به تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و در ادامه آن پیامدهایی که برای اقتصاد کشور به‌وجود آمده، اغلب معادن کوچک و متوسط با مشکلات اساسی روبه‌رو شده‌اند.
تامین مالی و همچنین فراهم نبودن امکان بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف اکتشاف، استخراج و فرآوری در معادن کوچک از جمله مشکلات بزرگ در این صنعت شناخته می‌شود.این معادن برای رشد و توسعه به ‌صرف هزینه زیادی نیاز دارند و مساله تامین هزینه‌ها نیز مشکل دیگریست.
چالش فرسودگی ماشین الات وتجهیزات فعالین معدنی را بشدت درگیر کرده است و امروز در کمال ناباوری شاهد ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی بداخل کشوریم!!
ضعف توسعه زیرساخت‌های موردنیاز معادن کشور ، ازجمله تامین آب و توسعه ناوگان حمل‌ونقل دانست که معضلات زیادی برای این بخش از صنعت و تولید کشور ایجاد کرده است.
امیدوارم تا با یاری و حمایتهای همیشگی شما همنوردان امن،بتوانیم دوشادوش یکدیگر گره های ایجاد شده در این بخش کلیدی در اقتصاد را با مساعدت و همفکری یکدیگر باز کنیم و ادامه راه را هموار سازیم.
به امیدی ایرانی سرافراز و پاینده
محمدرضابهرامن
۱۳دی ماه ۱۳۹۹