به گزارش اتحادیه ی سرب و روی و به نقل از خانه ی معدن ایران، مدیر سرمایه گذاری نظام مهندسی معدن اعلام‌کرد: رونق صادرات با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی.مدیر سرمایه‌گذاری و بین الملل سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: امروز سرمایه‌گذاری برای فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط علاوه بر تاثیرگذاری در اشتغال، زمینه رونق صادرات را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سلمان نصر» امروز (یکشنبه) در مراسم رونمایی از درگاه سرمایه‌گذاری در سامانه جامع سازمان نظام مهندسی معدن ایران در محل این سازمان افزود: اکنون در بستر این سامانه، معدن‌دار می‌تواند شریک سرمایه‌گذار شده یا تجهیزات روز برای فعال‌سازی معدن را خواستار باشد که طرف‌های خارجی یا داخلی بتوانند همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی معدن ایران مردادماه امسال با مرکز صادرات روسیه برای توسعه همکاری در زمینه‌های مهندسی و معدنی تفاهم‌نامه همکاری در تهران امضا کردند که تاکنون ۹۰۰ معدن‌دار نسبت به تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز معدنی از طرف روسی، درخواست داده‌اند.

تفاهم‌نامه مزبور بین «تقی نبئی» رئیس سازمان نظام مهندسی معدن و «پاول بوخانف» (Pavel Bukhanov) مسؤول مرکز صادرات روسیه در ایران به امضا رسیده بود.

مرکز توسعه صادرات روسیه در واقع یک هلدینگ متشکل از سه شرکت است و برای گسترش صادرات این کشور به ایران تلاش می‌کند. براساس آمار موجود میزان صادرات روسیه به ایران در سال گذشته نسبت به سال ماقبل، رشد ۳۱ درصدی داشته است.

نصر اضافه‌کرد: امسال برنامه فعال‌سازی ۲۰۰ معدن کوچک‌مقیاس غیرفعال در دستور کار قرار دارد و این حرکت بستر سرمایه‌گذاری در این بخش به حساب می‌آید.

براساس این گزارش، «الناز بلوری‌فرد» مدیر فناوری اطلاعات سازمان نظام مهندسی معدن ایران هم گفت: اهدافی که در قالب تفاهمنامه همکاری سازمان نظام مهندسی معدن ایران با شرکت معنا (وابسته به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دنبال می‌شود، توسعه سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

وی اضافه‌کرد: توسعه سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی در استان‌ها و مناطق محروم، از دیگر اهداف پیش‌بینی شده در این ارتباط است.

بلوری‌فرد توضیح‌داد: براساس این تفاهم نامه می‌توان امکان دستیابی به دانش فنی و تجاری‌سازی محصولات و خدمات مورد نیاز بخش معدن وصنایع معدنی را فراهم کرد.

وی بیان‌داشت: تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری در حوزه معدن و صنایع معدنی با امکان اشتغال‌زایی و فرصت‌سازی در مناطق محروم کشور دنبال می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان نظام مهندسی معدن ایران، حمایت و توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و بازار محصولات دانش‌بنیان را از دیگر اهداف این تفاهم نامه برشمرد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو پیش از این گفته بود: امروز ۷۰ شرکت دانش‌بنیان برای قطع وابستگی به خارج و توسعه نهضت ساخت داخل ۴۰۰ ایده به این سازمان ارائه داده‌اند که رشد بیش از سه برابری نسبت به پارسال دارد.

«خداداد غریب‌پور» در دومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین (اینوماین) که به منزله نخستین رویداد ارائه نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی است، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری توضیح داد: سال گذشته تعداد ۱۳۰ ایده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان برای بخش معدن و صنایع معدنی ارائه شده بود.

وی یادآور شد: حلقه مفقوده کشور، تبدیل نشدن علم ودانش به فناوری است، زیرا «هم‌آفرینی ارزش» شکل نگرفته و تصور می‌شود که شتاب‌دهنده شرکت‌های دانش‌بنیان باید بخش خصوصی باشد، در حالی که این امر نادرست است و باید دولت این مأموریت را اجرایی کند.