به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نخستین جلسه میز صادرات سرب و روی کشور به میزبانی اتاق زنجان با حضور فعالان این صنعت و رئیس و معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان برگزار شد.

 مهندس غلامحسین جمیلی ریاست محترم اتاق بازرگانی زنجان در این جلسه با اشاره به راه‌اندازی کمیسیون سرب و روی در دوره جدید اتاق بازرگانی زنجان، اظهار داشت: بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاق بازرگانی متولی ساماندهی به همه تشکل‌های ثبت شده در کشور است.

 رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه درآینده ارتباط انجمن‌های همگن و کمیته‌های مختلف با اتاق بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: هر کجا تجربه واگذاری امور به ذینفعان و فعالان آن بخش صورت گرفته، هم دولت و هم بخش خصوصی منتفع شده‌اند.

 ایشان با اشاره به برون سپاری‌ امور در رویکرد سازمان صمت و استقبال از این حرکت، گفت: این موضوع هم موجب بلوغ بالاتر بخش خصوصی شده و هم می‌تواند به عنوان بازوی مشورتی فعال در کنار این سازمان اهداف را دنبال کند.

 مهندس جمیلی در پایان اظهار داشت: یک کمیته با حضور همه فعالان سرب و روی در میز صادراتی به همراه نماینده‌ای دائمی از استانداری و سازمان صمت، موجب بازدهی هرچه بیشتر این میز صادراتی خواهد شد.

 مهندس ناصر فغفوری رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه صنعت سرب و روی از جمله مهم‌ترین صنایع استان زنجان به شمار می‌رود، اظهار کرد: بیش از ۸ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت فعالیت دارند.

 وی ادامه داد: میزان اشتغال در این صنعت در مقایسه با اشتغال ۴۵ هزار نفری در صنعت استان، در کنار حوزه برق و الکترونیک بیشترین میزان اشتغال در استان را دارد.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه یکی از مهم ترین ویژگی‌های صنعت سرب و روی که بیشتر در اختیار بخش خصوصی است، عدم وجود مشکلات کارخانجات دولتی است، افزود: این آمادگی وجود دارد تا نظرات بخش خصوصی را در قالب میز صادراتی سرب ر روی به پایتخت اعلام کنیم.

 مهندس فغفوری در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود کمیته‌ها و انجمن‌های مختلف در حوزه سرب و روی استان، تصریح کرد: میز صادرات سرب و روی کشور بر اساس ابلاغ وزیر به زنجان واگذار شده که باید از سوی سازمان صمت مورد اهتمام و پیگیری قرار گیرد.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به حضور همه فعالان حوزه صنعت سرب و روی در این میز صادراتی، تصریح کرد: انجمن همگن، کمیته سرب و روی و میز صادراتی رو باید در یک قالب سیاست‌گذاری کنیم و کمیته سرب و روی اتاق هم می‌تواند هم در این میز صادراتی و هم به صورت جدا فعالیت کند.

 در ادامه جلسه مهندس مهدی رنگ رونا رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان و عضو هیات نمایندگان اتاق زنجان با بیان اینکه سال گذشته و امسال سال سختی برای صادرکنندگان فلزات هم از داخل و هم از خارج کشور رقم خورد، اظهار کرد:  همه باید برای کمک به این صنعت بسیج شده و مشکلات را حل کنیم.

 داود سقایی از فعالان صنعت سرب و روی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به مشکلات موجود در صادرات و تولید سرب و روی، اظهار کرد: تولیدکننده باید تولید خود را به فروش رساند و عدم فروش محصولات برای تولید کننده مشکلاتی زیادی ایجاد می‌کند.

 وی با اشاره به کاهش صادرات شمش روی طی ماه های گذشته نسبت به از دست رفتن بازارهای صادراتی در پی مشکلات به وجود آمده، هشدار داد.

 حمید علاماتی مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه شالوده این میز صادراتی باید همه بخش‌ها از جمله بازار، موارد فنی از معدن تا مشتری نهایی، تولید و … را در برگیرد، اظهار کرد: برای باز کردن مسیر صادرات در این صنعت باید زیرساخت‌های غلط ایجاد شده را اصلاح کرد.

 در ادامه این جلسه دیگر فعالان این صنعت با اشاره به مشکلات موجود، مسائلی از جمله مشکلات ارز نیمایی و ارز آزاد، از دست رفتن بازارهای صادراتی، عرضه در بورس و فرابورس، خرید و تهیه تولید ماده معدنی، لجستیک و موضوعات بانکی و … را اشاره کردند.