به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه ی معدن ایران،

از دل کمیته بین الملل خانه معدن ایران ، اولین نشست رسمی کمیته معدن ایران و عمان با همت هیات رئیسه اتاق مشترک ایران وعمان کلید خورد.
مهندس ضرابی،رئیس اتاق مشترک ایران و عمان :
رویکرد این کمیته را از دو نگاه توسعه ای و سرمایه گذاری می توانیم در نظر بگیریم.
در نگاه توسعه ای ، اکتشاف و سرمایه گذاری حداقلی صورت بگیرد و پس از آن به معدن برسیم و برنامه ریزی جهت فروش سهام و یا خود معدن انجام گیرد.در نگاه دوم بیشتر خصولیتی ها به آن نگاه مثبت دارند،بهتر است از گام های کوچک شروع کنیم. در مراحل فرآوری می توانیم نتیجه مطلوب و بهتری داشته باشیم.
دوقوم خام فروشی نخواهد داد.
زمان بسیار ارزشمند است در حوزه شیلات سال پیش در یک نطقه ای دیگر بود و الان در نقطه ای دیگری است.سرعت عمانی ها قابل قبول است.
کرونا باعث کند شدن روند شده است.
از ظرفیت پتانسیل های زیرساخت ها استفاده شود.تفاهم نامه بین صندوق ضمانت صادرات و پرلیت عمان داریم. می توان با وزارت خانه در دوقوم کار کنیم.
بایستی از منابع صندوق توسعه ملی و بانک صادرات استفاده کنیم.
بخاطر تحریم ها بایستی وقت و انرژی در مسایلی بزاریم.
در کمیته بهتر است به موارد ذیل بپردازیم.
۱. آخرین وضیعت مقررات و قوانین استخراج شود
۲. شناسنایی شرکت های در حوزه فعال و قابل اعتماد
۳. بررسی موانع و مشکلات دو کشور
مهندس رحیمی،رئیس کمیته فلزات رنگین وفرآوری خانه معدن ایران :
معدن از اولویت بالایی برخوردار است. فلزات معدنی است از عیار بالا تا پایین است و لاجرم تمام معدنکاران بخاطر مسائل تحریمی به فرآوری فلزات کم عیار روی آوردند و با آزمون و خطا خودمان توانسته ایم در عرصه #کرومیت ومنگنز دسترسی به دانش فرآوری را پیدا کنیم .
فلزات رنگین در ایران به خوبی در حال پیشرفت است و موفقیت هایی خوبی با روش های ثقلی بدست آوردیم و درحال حاضر در حال صادرات کروم به اسپانیا هستیم.
دنیا به #منگنز ایران نیاز دارد، عیار منگنز ایران پایین است و ذخیره بالایی دارد و به شرکت ها مشاوره های لازم داده می شود که منگنز در معادن فرآوری شود.
سرب و روی ایران در بخش خصوصی پیشرو هستند.
رحیمی افزود: کرومیت عمان دارای آلومینیوم بالا هست و می تواند کرومیت ایران را بالاتر از ۱۰% خریداری کند. کرومیت عمان را می توان فرآوری و جهت مصارف نسوز استفاده کرد.
شرکت های عمانی به دنبال همکاری با شرکت های ایرانی هستند.
مهندس ضرابی:
در این کمیته راهبردی باید منافع دوجانبه دو کشور دیده شود و جهت فرآوری عیار پایین کرومیت در عمان انجام دهیم و مشارکت آن را بررسی کنیم و بایستی دید کلان داشته باشیم و توانمندی ها را بشناسیم.
دکتر مرادی:
کرومیت عمان بهره برداری ضعیف دارند و معدن زیرزمینی ندارند و بخش عمده معادن از بین می رود و می توانیم بر روی فرهنگ معادن زیرزمینی در عمان کار کنیم.
بخش فرآوری باطله ها و کانه های کم عیار عمان به ایران نیاز دارد و ما در این زمینه مزیت فراوان داریم.علاوه بر عمان می توانیم از بازار کشورهای آفریقایی و اطراف جهت فرآوری باطله ها استفاده کنیم.وجود همکاری شرکتهای عمانی جهت فرآوری ضروری است.
در بحث سرمایه گذاری بدون تامین مالی جلو بریم موفق نمی شویم و بایستی تامین مالی را ببینیم.
مهندس ضرابی:
جهت مشارکت عمانی ها مدل های قراردادی باید تدوین کنیم و متمرکز بر اکتشاف، فرآوری معادن کم عیار و باطله ها تمرکز کنیم.
مهندس شریفی پور:
در این کمیته راهبردی یکسری قدم های اولیه بایستی برداریم، قوانین، فرصت ها و درنهایت به نقشه راه برسیم.
برخی از اعضای کمیسیون فنی مهندسی اعلام آمادگی جهت حضور در کمیته راهبری دارند ما در این کمیته می توانیم به امور مشاوره، پیمانکاری و فرآوری در معادن بطور تخصصی بپردازیم.
بحث قوانین در دو کشور و پتانسیل های موجود بررسی شود.
دکتر مولوی،رئیس کمیته اقتصاد معدن خانه معدن ایران:
مدریت ریسک ها را باید بررسی کنیم.
۱. ریسک های عملیاتی ۲. ریسک های حقوقی ۳. ریسک های مقرراتی ۳. ریسک های تامین مالی ۵. ریسک های سیاسی
جمع بندی
سرفصل های اصلی کمیته:
۱. بررسی و تجمیع قوانین و مقررات معدنی عمان و شناخت ساختارهای سازمانی معدنی عمان
۲. شناخت پتانسیل های معدنی کشور عمان و فرصت های سرمایه گذاری و تجاری
۳. SWOT
۴. تدوین زیرساخت های مورد نیاز (*پکیج تامین مالی شامل تامین مالی، بیمه نامه، ضمانت نامه ها، *شناسایی ریسک های قراردادی، حقوقی و سیاسی * ساز و کارهای انتقال ماشین آلات و…)
۵. طراحی نقشه راه ورود به عمان