۹۰ معدن از معادن استان کرمانشاه به مزایده گذاشته شده اند

به گزارش اتحادیه ی سرب و روی و به نقل از خانه ی معدن ایران، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اعلام کرد: ۹۰ محدوده معدنی استان کرمانشاه از اول خرداد امسال برای واگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشته شد.
«محسن دارابی»: آگهی مزایده این معادن از روز شنبه اول خرداد در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بارگذاری شده و تا تاریخ ۱۳ خرداد ماه قابل مشاهده است.
وی افزود: متقاضیان می‌توانند در تاریخ اعلامی نسبت به دریافت شرایط در مزایده، دستورالعمل و تکمیل فرم‌های مربوطه به پرتابل سازمان به نشانی https://ksh.mimt.gov.ir در بخش مزایده مراجعه کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه گفت: علاوه بر واگذاری عرصه های جدید، براساس برنامه ریزی انجام شده و اسناد اقتصادی استان، احیا واحدهای تولیدی و معادن راکد را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده‌ایم.
دارابی افزود: در این راستا سال گذشته ۱۶ معدن راکد استان با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۲۷ نفر در حوزه سنگ لاشه، مرمریت و قیر طبیعی فعال‌ شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه با اشاره به اینکه ۲۰۲ معدن در سطح استان مجوز بهره‌برداری دارد، یادآور شد: از این تعداد هم‌اکنون ۱۶۳ معدن فعال است.
دارابی بر لزوم فعال سازی معادن در سطح استان تاکید کرد و افزود: به مدیران معادن راکد هشدار داده شده که در صورت توقف فعالیت، سلب مالکیت خواهند شد تا به افراد دیگری واگذار شود.
وی با اشاره به استقبال مدیریت استان از حضور متقاضیان در برداشت محصولات معدنی گفت: شرکت ایمیدرو به زودی کار پتانسیل یابی در حوزه فرآوری مواد معدنی را در سطح استان آغاز خواهد کرد.
دارابی با بیان اینکه برداشت مواد معدنی از معادن استان محدود است، تاکید کرد: بیشتر برداشت ها از معادن استان مربوط به مصالح ساختمانی است.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه مجوز برداشت به گروه‌های ۱ و ۲ معادن از قبیل شن و ماسه و مخلوط کوهی داده نمی‌شود، اظهار داشت: اگر پروژه‌ عمرانی با اهمیت تشخیص داده شد، سازمان صمت امکان صدور مجوز برداشت موقت با تائید شورای معادن را دارد.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.
بیشترین میزان قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب واقع شده و این استان یکی از مناطق معدنی کشور محسوب می شود.

بیشتر بخوانید

افزایش حفاری های اکتشافی در ۳ سال آینده به ۲ میلیون متر خواهد رسید

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، ایمیدرو در راستای ایفای نقش توسعه‌ای، افزایش حفاری‌ها تا ۲ میلیون متر را در سه سال آینده هدف‌گذاری کرده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، علاوه بر این، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران حمایت از پیمانکاران حفاری و تهیه فهرست بهای پیمانکاران را در دستور دارد.

از دیگر برنامه‌های این سازمان در حوزه اکتشاف می‌توان به توسعه و ارتقای بانک اطلاعاتی مکان محور GIS بر اساس استانداردهای جهانی، اکتشاف ذخایر پنهان و عمیق با استفاده از روش‌های نوین و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز اشاره کرد.

اکتشاف و فرآوری عناصر کمیاب و نادر خاکی با فناوری‌های ویژه، کمک به تجهیز و به‌روزرسانی ناوگان حفاری با کمک صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، برنامه‌ریزی برای حمایت و ارتقای سطح علمی- فنی مشاوران حوزه اکتشاف و اجرای عملیات اکتشاف تکمیلی در همه معادن موجود به‌منظور بالا بردن تناژ ذخایر از دیگر برنامه‌های ایمیدرو است.

جلب مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اکتشافی، رویکردی است که این سازمان در برنامه‌های حوزه اکتشاف گنجانده است.

پیشتر «وجیه‌الله جعفری» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: تامین مالی برای واردات تجهیزات اکتشاف و حفاری توسط شرکت‌های بزرگ مورد توجه است و این موضوع به تحقق دستیابی به هدف ۲ میلیون متر حفاری سرعت خواهد بخشید.

ایران دارای ۶۸ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان)، ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است.

ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌­آید.

بیشتر بخوانید

پانصد و سه معدن دارای پروانه در آذربایجان غربی فعال هستند

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۵۰۳ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر در این استان فعالیت می کند.

غلامرضا بابایی افزود: ذخیره این معادن بیش از ۱۱۳ میلیون تن برآورد شده و پنج هزار و ۱۷۹ نفر در آنها مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۲۱۶ محدوده اکتشافی و ۵۶ معدن دارای گواهی نامه کشف معتبر با ذخیره قطعی بیش از ۲۳ میلیون تن انواع مواد معدنی از لحاظ تنوع مواد معدنی در رتبه های نخست کشور قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی بیان کرد: معادن استان با توجه به شرایط خاص استان از جمله مرزی بودن، زیست محیطی و منابع طبیعی بخصوص وجود پوشش های گیاهی و گون در اکثر نقاط استان فعالیت‌های معدنی را کمی سخت می کند که البته با تعاملات بین دستگاه های ذیربط وجود بیشتر موانع معدنکاران حل شده است.

بابایی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور، توسعه و ادامه فعالیت های معدنی در استان بخصوص برای معادن کوچک مقیاس بدون حمایت اقتصادی و فنی سخت است و سازمان بدنبال رفع موانع این معادن می باشد.

وی اضافه کرد: اولویت نیاز معادن کوچک مقیاس استان تأمین ماشین آلات معدنی است.

بابایی گفت: طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس از سال ۱۳۹۸ در سراسر کشور آغاز و در حال اجرا می باشد و با هماهنگی های انجام شده بین دستگاه های ذیربط دولتی و بخش خصوص اجرای این طرح به نقطه عطف خود رسیده است.

وی افزود: اکنون این طرح به عنوان محور کار است به گونه ای که سرمایه گذار، معدن دار و پیمانکار کنار هم قرار می‌گیرند و ما بسته به نوع کارشان و با توجه به میزان سرمایه گذاری و با توجه به زمینه تخصصی‌ که علاقه‌مند هستند در آن فعالیت کنند و همین طور معادن موجود، همه را کنار هم قرار می‌دهیم و در قالب جلسات مذاکره خیلی دوستانه آنها را به تصمیم می‌رسانیم.

بیشتر بخوانید

کاهش قدرت معادن مرمریت خراسان شمالی به دلیل کمبود ماشین آلات

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران،  رئیس نظام مهندسی معادن خراسان شمالی گفت: نبود ماشین آلات قدرت رقابت را از معادن مرمریت این استان گرفته است.

سجادی، با اشاره به اینکه از سنگ مرمریت برای نمای خارجی ساختمان ها، راه پله و … استفاده می شود، اظهارکرد: متاسفانه در حال حاضر ۹۰ درصد از معادن مرمریت در این استان تعطیل هستند.

وی تعداد معادن مرمریت در خراسان شمالی را ۳۰ معدن اعلام کرد و افزود: اما متاسفانه معادن مرمریت در خراسان شمالی در مقایسه با معادن سایر استان، معادن قدری نیستند.

سجادی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر معادن مرمریت با آن مواجه هستند، نبود ماشین آلات لازم برای تولید و استخراج سنگ معدن از معادن است.

وی اظهارکرد: این امر موجب می شود تا سنگ های مرمریت از معدن استخراج نشوند و اگر استخراج هم شدند، دستگاه برشی وجود ندارد که آن را برش دهد، بنابراین برای انجام برش باید به استان های هم جوار همچون خراسان رضوی منتقل شود.

این مسئول تصریح کرد: اما هزینه حمل به استان های همجوار برای برش بالا و برای معدنکار صرفه اقتصادی ندارد تا به آن مکان ها ارسال کند.

وی بیان کرد: در همین راستا واحدهای همچون واحد تولید سنگ پله و … نیز در این استان شکل نگرفته است چراکه این معادن توان تامین سنگ های مرمریت مورد نیاز آن ها را ندارند.

سجادی توضیح داد: در حال حاضر فقط یک واحد تولید سنگ پله در شهرستان شیروان وجود دارد که این واحد سنگ مرمریت مورد نیاز خود را خارج از استان تهیه می کند.

وی در ارتباط با کیفیت سنگ های مرمریت استخراج شده در این استان نیز گفت: از آنجاییکه امر اکتشاف برای این معادن به صورت ناقص انجام شده است سنگ های باکیفیتی نیز استخراج نمی شود و اخیرا معدنکاران به دنبال انجام اکتشاف در معادن هستند تا ذخیره اصلی مرمریت را در معدن پیدا کنند.

رئیس نظام مهندسی معادن خراسان شمالی افزود: در حال حاضر باید از معادن مرمریت این استان حدود ۱۵۰ هزار تن سنگ استخراج شود اما به علت مشکلات مذکور میزان استخراج شاید به پنج هزار تن برسد.

بیشتر بخوانید

احیاء ۵۰ معدن در استان خراسان رضوی

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، خراسان رضوی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی ۵ ماهه ابتداء سال جاری ۵۰ محدوده معدنی در استان احیا شده و احیاء معادن نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

محمد توکلی در خصوص تعداد محدوده‌های معدنی احیا شده در خراسان رضوی طی سال جاری اظهار کرد: طی ۵ ماهه ابتداء سال جاری ۵۰ محدوده معدنی در استان احیا شده است.

وی افزود: احیاء معادن نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی درباره تعداد معادن فعال تا پایان سال ۹۹ عنوان کرد: تا پایان سال گذشته ۴۹۶ معدن در استان فعال بوده است.

توکلی با اشاره به معادن غیر فعال استان گفت: همچنین تا پایان سال گذشته ۴۵۲ معدن در استان غیرفعال بوده است.

وی تصریح کرد: احیاء و فعال‌سازی ۱۲۰ محدوده معدنی در سال ۹۹ باعث اشتغالزایی۹۷۰ نفر شده است.

بیشتر بخوانید

معدن ذغال سنگ اق دربند آغاز به فعالیت استخراج نمود

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، آغاز به‌کار معدن زغال‌سنگ آق دربند با ۱۱۰ کارگر، منابع کارگری در معدن زغال سنگ آق دربند سرخس از آغاز به‌کار مجدد بخش استخراج این واحد معدنی با حدود ۱۱۰ کارگر خبر دادند.

منابع کارگری در معدن زغال سنگ آق دربند سرخس گفتند: بعد از حادثه مرگ دو نفر از همکارانمان در شهریور ماه سال ۹۹ به دستور بازرسان اداره کار شهرستان سرخس، فعالیت بخش استخراج معدن زغال سنگ آق دربند در استان خراسان رضوی به دلیل آنچه که رعایت نشدن ایمنی کار عنوان می‌شود، با ۱۱۰ کارگر متوقف شد.

آن‌ها با بیان اینکه مشکل عمده معدن زغال سنگ آق دربند، رعایت نشدن ایمنی و کمبود دستگاه‌های تهویه در بخش استخراج بود، در ادامه افزودند: عدم توجه بهره‌بردار به اخطاریه‌های سازمان جهت اجرای سیستم تهویه مصنوعی، تجهیز کردن معدن به وسایل گازسنج مناسب، کپسول‌های خودنجات و تجهیزات امداد و نجات، آمبولانس و تجهیزات آتش‌نشانی از مواردی هستند که باعث ایجاد این حادثه ودر نهایت منجر به تعطیلی یکساله معدن شد.

بیشتر بخوانید

۱۶ معدن در استان تهران رفع توقیف شده و در انتظار واگذاری هستند

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، با اشاره به فرایند مزایده معادن سال ۱۴۰۰ که به دستور دادستان کل کشور معلق مانده بود گفت:واگذاری ۱۶ معدن در دستور کار قرار گرفت.

علی عبدی: پیرو فراخوان مزایده عمومی معادن و محدوده های اکتشافی استان تهران از طریق روزنامه ها و سامانه تدارکات الکترونیک دولت درخرداد ماه سال جاری اطلاع رسانی انجام و پس از طی مراحل قانونی مزایده برگزار و ۱۶ متقاضی معدن مورد تائید قرار گرفت.

به گفته عبدی، این آگهی‌ها در  مزایده سامانه کاداستر معادن کشور قابل مشاهده بود و سرمایه گذاران در این مزایده توانستند بعد از مراجعه به اطلاعات مزایده، در لیست  مزایده  عمومی معادن فاقد بهره برداری، محدوده های اکتشافی و معادن دارای گواهینامه کشف، شماره کاداستر محدوده های ذکر شده را ببیند.

وی افزود: پس ازاعلام تعلیق مزایده های معادن کشور توسط دادستانی کشور مراتب از طریق قانون پیگیری و پس از ارائه مستندات کافی دادستانی طی نامه فرایند مزایده را قانونی اعلام  کرد.

عبدی خاطرنشان کرد: جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و تامین مصالح و مواد لازم اجرایی پروژه های عمرانی و ساختمانی از نتایج مثبت این مزایده است که به شکل کاملا قانونی و دربستر الکترونیکی  انجام شده است.

وی تاکید کرد: متقاضیانی که در مزایده معادن فوق حائز شرایط شده اند می توانند نسبت به پیگیری و انجام مراحل اداری لازم جهت  اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنند.

۸۵ درصد معادن استان تهران فعال است

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار داشت: ۲۸۰ معدن در استان تهران در حال بهره‌برداری است که از این تعداد ۲۴۰ معدن فعال بوده و درصدِ معادن فعال این استان نیز به ۸۵ درصد می‌رسد.

عبدی بیان داشت: در سطح کشور معادن فعال ۵۰ درصد است در حالی که نسبت معادن فعال استان تهران به سایر استان های کشور بالاتر است ضمن اینکه هشت تا ۱۰ درصد استخراج معادن در سطح کشور به این استان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بیشترین معادن سطح استان در حوزه مصالح ساختمانی است که برای تامین نیاز داخل کشور و بخشی نیز فرآوری و به سنگ اختصاص دارد که به سایر نقاط جهان صادر می شود.

وی افزود: در استان تهران ۳۵۰ معدن دارای مجوز هستند که از این تعداد ۲۸۰ معدن دارای بهره بردار و ۷۰ معدن فاقد بهره بردار هستند که از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت و درج آگهی در روزنامه رسمی کشور به مزایده گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید

احیاء معدن ذغال سنگ رودبار با واگذاری به سرمایه گذار جدید

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، رئیس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از احیاء معدن زغال سنگ رودبار با واگذاری به سرمایه‌گذار جدید خبر داد و گفت: فعالیت مجدد این معدن بزرگ به لحاظ مسائل اجتماعی و منطقه ای بسیار حائز اهمیت است.

به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان؛ امیرحسین رسام در جلسه‌ای با حضور مدیران تسویه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وزارت صمت و ” شرکت پل راه نامی” برنده مزایده معدن زغال سنگ البرز غربی سنگ‌رود افزود: قطعاً با حمایت و پیگیری های مسؤلان شهرستان رودبار  به خصوص نماینده  مردم رودبار و فرماندار شهرستان، فرآیند انتقال از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و اجرای تعهدات سرمایه گذار جدید شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی فاز اول عملیات اجرایی برابر با تعهدات بهره بردار جدید را حداکثر تا پایان شهریور سال جاری عنوان و اضافه کرد: آغاز فعالیت طی یک برنامه زمانبندی  مشخص، برای از سرگیری فعالیت مجتمع معدنی سنگرود انجام خواهد شد.

رئیس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت معدن تجارت گیلان خاطر نشان کرد: راه اندازی این واحد بزرگ معدنی از نظر معیشتی و اشتغال زایی اهالی بومی همچون مناطق فاراب و خورگام نقطه عطفی در رشد و شکوفایی اقتصاد شهرستان و استان خواهد بود و رونق و پویایی را همانند سالهای گذشته برای مردم منطقه فراهم خواهد آورد.

رسام با اشاره به ذخایر مناسب آهک ، خاک نسوز و سیلیس ایجاد واحدهای صنایع معدنی در این واحد بزرگ معدنی را برای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده، از اولویت های بعدی سازمان صمت استان عنوان و تصریح کرد: این سازمان با جدیت و حساسیت بر انجام دقیق فرآیند های اجرایی و برنامه ریزی شده از سوی بهره بردار جدید  نظارت خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به وجود ظرفیت های معدنی موجود در عرصه محدوده پروانه معدن سنگ رود اظهار داشت: گستردگی عرصه معدن سنگرود و اکتشافاتی که دهه های گذشته انجام شده، نوید بخش وجود ذخایر معدنی مناسب علاوه بر زغال سنگ است که با انجام اکتشافات تکمیلی و تعیین ذخیره مناسب برای هر یک از مواد معدنی اکتشاف شده از سوی سرمایه گذار جدید برای ‌بهره برداری معادن ، می توانیم شاهد ایجاد ظرفیت های جدید اشتغال برای ساکنان بومی مناطق همجوار معدن باشیم.

رئیس اداره معادن و اکتشافات معدنی سازمان صمت گیلان اظهار داشت: همچنین در احیای معدن زغالسنگ سنگرود مطابق با رای شورای عالی معادن کشور، عزم جدی از سوی سازمان صمت وجود دارد.

رسام برگزاری مزایده و تعیین بهره بردار جدید، مرحله به مرحله فرآیند واگذاری آن با نظارت دقیق را از جمله اقدامات و برنامه های سازمان صمت عنوان و بیان کرد: این جلسه برای تعیین و تکلیف اموال قابل انتزاع معدن و تحویل نهایی به بهره بردار برگزار شد و فعالیت مجدد با انجام اکتشافات تکمیلی با اولویت زغال سنگ و سپس اکتشاف سایر ذخایر موجود در عرصه معدن  با  قدرت پیگیری می‌شود.

۴۰ معدن فعال و ۴۰ معدن غیر فعال در استان گیلان وجود دارد که ۲۵ معدن غیر فعال سال گذشته تعیین تکلیف شد.

بیشتر بخوانید

افزایش ۱۳ درصدی استخراج سرب و روی انگوران، طی ۵ ماهه نخست ۱۴۰۰!

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، میزان استخراج معادن سرب و روی انگوران طی پنج ماهه نخست ۱۴۰۰ حدود ۱۳ درصد افزایش یافت و به بیش از ۴۸۸هزار تن رسید.
مجتمع سرب و روی انگوران از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال، حدود ۴۸۸ و هزار و ۸۱۷ تن کانسنگ سرب روی استخراج کرد. از این میزان، ۴۳۵ و هزار و ۴۲۷ تن مربوط به بخش روباز، ۵۳ هزار و ۳۹۰ تن، در بخش زیرزمینی بوده است.

میزان استخراج ماده معدنی سرب روی در این مجتمع طی مدت مشابه سال گذشته، ۴۳۲ هزار و ۴۶۸ تن بود.
میزان فروش ماده معدنی سرب و روی در مجتمع انگوران از ابتدای فروردین تا پایان مرداد، ۳۶۵ هزار و ۲۷۲ تن بود که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۴۸۰ هزار و ۳۹۱ تن)، حدود ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

میزان تولید سنگ آهن و تراورتن
همچنین از معادن زیرمجموعه مجتمع مذکور طی ۵ ماهه اخیر، ۱۱ هزار و ۲۳۶ تن سنگ آهن از معدن صاحب سقز و ۷ هزار و ۴ تن تراورتن تولید شد. میزان فروش این محصولات نیز به ترتیب ۷۸ هزار و ۴۷۳ تن و ۲ هزار و ۸۸۲ تن بود. قرارداد تولید سنگ آهن صاحب سقز تا پایان تیر به اتمام رسید و اکنون در مرحله فرآیند مزایده است.

بیشتر بخوانید

توسعه بزرگ ترین معدن ذغال سنگ کشور در دست برنامه ریزی

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای توسعه و اشتغالزایی در بزرگترین معدن زغال سنگ کشور خبر داد.

سید رضا فاطمی امین با اشاره به سفر امروز رییس جمهور به استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: ۱۱ درصد ذخایر قطعی معدنی کشور در استان خراسان جنوبی قرار دارد و معدن پرورده به عنوان بزرگترین معدن زغال سنگ کشور در این استان واقع شده است.

وی با بیان اینکه معدن پرورده ۷۵ درصد ذخایر زغال سنگ کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: معدنکاری و توجه به بخش معدن یکی از اولویت های دولت سیزدهم است که در این راستا سفر امروز رییس جمهور به استان خراسان جنوبی صورت گرفت.

فاطمی امین تصریح کرد: امروز مشکلات معیشتی کارکنان معدن پرورده مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه این معدن می تواند بخش عمده ای از نیاز کشور را به زغال سنگ تأمین کند، توجه به وضعیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید

۵۰۰ میلیون دلار سهم ایران از تجارت گوهرسنگ ها در جهان

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، مدیر موزه علوم زمین سازمان زمین‌شناسی کشور: سهم ایران از تجارت جهانی گهرسنگ‌ها نیم درصد است.
مدیر موزه علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: سهم ایران از بازار جهانی گهرسنگ‌ها بسیار ناچیز یعنی حدود ۵۰۰ میلیون دلار و معادل نیم درصد از تجارت سودآور جهانی است.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی: آمار واردات و صادرات گهرسنگ‌ها چندان شفاف نیست و ساختار و سازمانی برای اکتشاف و فرآوری شایسته این صنعت در کشور شکل نگرفته است. از این‌رو سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اغلب وضعیت ناگواری دارند.
ارزش تولید و تجارت سنگ‌های قیمتی در سال‌های اخیر به بیش از یک‌هزار میلیارد دلار رسیده که از این رقم نزدیک به ۲۷ میلیارد دلار به کشور تایلند، ۲۰ میلیارد دلار به کشور هند و ۱۲ میلیارد دلار به ترکیه تعلق دارد.
سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی که با عنوان گهرسنگ‌ شناخته می‌شوند، جذابیت زیادی در داخل و خارج از کشور دارند و در نتیجه ‌می‌توانند ارزآوری و رونق دوچندانی را برای اقتصاد فراهم کنند.
توسعه اشتغال یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در زمینه توسعه گهرسنگ‌ها مطرح می‌شود. امروز سرانه اشتغال این صنعت در کشور عدد ناچیزی است، درحالی که می‌تواند به سرعت رشد کرده و ارقام چشمگیری را به خود اختصاص دهد.
با توجه به اینکه تعداد معادن سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی و مراکز خریدی که در این زمینه وجود دارد، در سطح کشور پراکنده است، می‌توان گفت که معادن گهرسنگ اشتغال بالایی در کشور ایجاد خواهند کرد و می‌توانند نقش بهینه‌ای در رشد اقتصادی کشور ایفا کنند.
این موضوع از آن جهت مهم است که توسعه گهرسنگ‌ها هزینه کمتری نسبت به دیگر صنایع از جمله فولاد دارد و زودتر هم می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.
این صنعت به تنهایی می‌تواند حدود صد میلیون دلار ارزآوری ایجاد کند. با ترکیب صنعت جواهرات، فلزات ارزشمند و سنگ‌های قیمتی در کنار یکدیگر حدود ۲۰۵ میلیارد دلار ارزش می‌توان برای اقتصاد ایجاد کرد که ارقام قابل ملاحظه‌ای هستند.

نکته مهم اینکه، از آنجا که کشورهای اطراف ایران نیز از نظر ذخایر سنگ‌های قیمتی غنی هستند، در نتیجه ایران با پرورش نیروی انسانی متخصص و توسعه بازارها می‌تواند به مرکزی برای توسعه گهرسنگ‌ها در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.
اقدامات انجام شده برای توسعه گهرسنگ‌ها
حدود یک‌سال است که مسوولان دولتی بر لزوم توسعه زیرساخت‌های این صنعت تاکید دارند. سال گذشته بود که شورای عالی سیاستگذاری ایمیدرو عوامل درگیر در این حوزه را دعوت کرده و سعی کرد از مجموعه‌های مختلف از جمله سازمان زمین‌شناسی، گمرک، بانک مرکزی، نهادهای خصوصی، انجمن‌ها و سندیکاهایی که در سطح کشور در این حوزه فعال هستند،‌ دعوت کند و نظر آنها را جویا شود. هدف اصلی این بود که بخش خصوصی رکن اصلی این جریان قرار گرفته و دولت نیز در حوزه تقویت زیرساخت‌ها دست به کمک‌رسانی بزند.

از مهم‌ترین اقداماتی که در این حوزه انجام شد این بود که یک سند استراتژی تهیه و بر اساس این سند کمیته‌های مختلفی از جمله آموزش، ‌اکتشاف و بازار تشکیل شد. تلاش شد روند واردات سنگ‌های قیمتی به کشور تسهیل شود. از طرف دیگر دولت صادرات سنگ‌ها را نیز مورد توجه قرار داد تا سنگ خام به کشوری دیگر رفته و عملیات فرآوری روی آن انجام شود.

مسوولان دولتی برای توسعه گهرسنگ‌ها از لزوم شکل‌گیری سه بازارچه سخن گفتند که شامل استان‌های اصفهان، مشهد و تهران بود. اما در واقع با تغییر مداوم مدیریت و نیروها، کار از مدیری به مدیر دیگر واگذار شد. به این ترتیب به جرات می‌توان گفت که کار چندانی برای توسعه گهرسنگ‌ها در کشور انجام نشده و هرچند از تشکیل بازارچه‌هایی سخن به میان آمد اما به‌جز مشهد اقدام خاصی در تهران و اصفهان به انجام نرسید.

در این زمینه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور باور دارد که در سال‌های گذشته اقداماتی در زمینه اکتشافات ناحیه‌ای در رابطه با سنگ‌های قیمتی در برخی استان‌ها صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده‌ال راه طولانی در پیش است. در این بین بحث اصلی همان عدم تکمیل زنجیره تولید است.

برنامه مدون و منسجمی برای توسعه گهرسنگ‌ها وجود ندارد

مدیر موزه علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پاسخ به این سوال که اوضاع گهرسنگ‌ها در کشور چگونه است، گفت: تنوع سنگ‌های قیمتی در کشور زیاد است، امادر بحث کلان و سطوح بالای مدیریتی هیچ برنامه مدون و منسجمی در این خصوص وجود ندارد و اغلب برنامه‌ها هیجانی و به شکل مقطعی است.

«بهرام صادقی» اظهار داشت: درنتیجه به‌علت نداشتن پشتوانه کارشناسی و علمی و هماهنگ بین ارگان‌ها و سازمان‌های متولی، گهرسنگ‌ها سرانجام خوشی پیدا نمی‌کنند و برنامه‌ها هم روی کاغذ باقی می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه اقدام‌های مهمی در حوزه گهرسنگ‌ها در کشور انجام نشده،‌ گفت: هرچند کارهایی در این زمینه انجام شده اما اقدامات ریشه‌ای نیستند و اغلب سطحی بوده‌اند؛ به‌طور مثال بازارچه‌ها خیلی از انتظارات را برآورده نکرده‌اند.

صادقی در پاسخ به این سوال که چقدر بر ورود بخش خصوصی در این حوزه تاکید شده، تصریح‌کرد: ورود بخش خصوصی با توجه به قوانین ناقص و مبهم موجود و عدم حمایت دولتی در بسیاری مواقع سرانجام خوشی ندارد.

وی اضافه‌کرد: هنوز اهمیت و جایگاه سنگ‌های قیمتی در کشور و در مدیریت کلان کشور تعریف نشده است و تا مادامی که قوانین بالادستی در بخش سنگ‌های قیمتی تعریف نشود، آینده روشنی هم برای آنها پیش‌بینی نمی‌شود.

مدیر موزه علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تاکید کرد: تا زمانی که بازار داخلی به بازار خارجی و بین‌المللی وصل نشود، چرخ سنگ‌های قیمتی هم به خوبی نخواهد چرخید.

وی بیان‌داشت: با نگاهی به کشورهای همسایه همچون ترکیه، هند و تایلند و برنامه‌های توسعه‌ای آنها در زمینه سنگ‌های قیمتی، بیش از پیش توسعه این کشورها و عدم توسعه کشور خودمان در این حیث را می‌توان دید.

در فرآوری گوهرسنگ‌ها عقب‌ هستیم

این کارشناس زمین‌شناسی با اشاره به اهمیت فرآوری گوهرسنگ‌ها در کشور، گفت: فرآوری تا ۷۰۰ درصد ارزش‌افزوده دارد که ما سال‌هاست از این مقوله غافل مانده‌ایم.

وی توضیح‌داد: امروز تولید سنگ‌های قیمتی صنعتی که علاوه بر زیورآلات، مصارف گسترده‌ای در علوم پزشکی و علوم نظامی و صنعتی دارد، یک صنعت سودآور است که ما هیچ‌گاه به این علوم و صنایع ورود نکرده‌ایم و با اینکه بسیاری از کشورها در زمینه تولید سنگ قیمتی مصنوعی و همچنین بهسازی سنگ‌ها ورود کرده‌اند، اما ما همچنان به‌دنبال خام‌فروشی سنگ قیمتی هستیم.

صادقی در پاسخ به این سوال که برای حمایت از صنعت سنگ‌های قیمتی کشور چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: تهیه نقشه سراسری پراکندگی و پتانسیل سنگ‌های قیمتی، بومی‌سازی، یکسان‌سازی و همسان‌سازی آموزش‌های خصوصی و نظارت بر کیفیت آموزش، حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و برندسازی، آموزش‌های تخصصی و آکادمیک دانشگاهی و تعریف استانداردها، تعیین متولی اصلی سنگ‌های قیمتی و سازمان‌ها و ارگان‌های وابسته، تعریف جامع و برنامه جامعی در خصوص سنگ‌های قیمتی و تعریف چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت، حمایت دولت و تکمیل زنجیره تولید شامل اکتشاف، بهره‌برداری، فرآوری و آموزش از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه جایگاه گوهرسنگ‌های ایران در جهان می‌تواند قابل ‌توجه باشد، اظهار داشت: اگر درایت نشان دهیم، می‌توانیم حرفی در دنیا داشته باشیم. در این بین نقش سازمان‌های دولتی بیش از پیش مهم می‌شود.

بیشتر بخوانید

۸.۶ میلیون تن مس در جهان تولید و تصفیه شده است

به گزارش اتحادیه سرب و روی و به نقل از خانه معدن ایران، میزان تولید و ظرفیت معادن و کارخانه های تصفیه مس جهان در ۵ ماهه نخست ۲۰۲۱ افزایش یافت و به مرز ۸.۶ میلیون تن رسید.
براساس جدیدترین گزارش گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG)، معادن مس جهان از ابتدای ماه ژانویه تا پایان می ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۸ میلیون و ۵۹۴ هزار تن ماده معدنی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که حاکی از افزایش حدود ۴.۸ درصدی تولید است.

از این میزان، ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۷۰۰ تن مربوط به قاره «آمریکا»، یک میلیون و ۸۴۰ هزار و ۴۰۰ تن «آسیا»، یک میلیون و ۳۲ هزار و ۸۰۰ تن «آفریقا»، ۷۴۴ هزار و ۵۰۰ تن «اروپا» و ۳۹۵ هزار و ۲۰۰ تن مربوط به «اقیانوسیه» بوده است.

افزایش ۴.۵ درصدی ظرفیت معادن مس
در همین مدت، ظرفیت معادن مس جهان به ۱۰ میلیون و ۶۴۵ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۰ میلیون و ۱۸۳ هزار تن)، حاکی از افزایش ۴.۵ درصدی است.

افزایش ۳.۹ درصدی تولید مس تصفیه شده
فعالان مس جهانی در ۵ ماهه ۲۰۲۱، حدود ۱۰ میلیون و ۲۷۸ هزار تن مس تصفیه شده تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی، ۹ میلیون و ۸۹۰ هزار تن بود که نشان دهنده افزایش حدود ۳.۹ درصدی است.

افزایش ۱.۸ درصدی ظرفیت تولید مس تصفیه شده
ظرفیت تولید کارخانه های مس تصفیه شده در جهان طی ۵ ماهه ۲۰۲۱ میلادی، ۱۲ میلیون و ۵۲۱ هزار تن بود که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ میلیون و ۲۹۵ هزار تن)، ۱.۸ درصد افزایش یافت.

قیمت جهانی مس؛ ۹۴۲۳ دلار
بنا به این گزارش، قیمت جهانی مس اکنون (۶ شهریور ۱۴۰۰) حدود ۹۴۲۳ دلار در تن است.

بیشتر بخوانید