به گزارش اتحادیه ی سرب و روی و به نقل از خانه ی معدن ایران، محمد رضا بهرامن ،رئیس خانه معدن ایران درمیزگرد تخصصی با موضوع ” بررسی تحلیلی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، موفقیت ها و تجارب ” در یازدهمین همایش و نمایشگاه فولاد و سنگ آهن حضور یافت
در این پنل تخصصی محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران، دکترشعبانی،رئیس کمیته هماتیت واکتشاف خانه معدن ایران، بهرام شکوری رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، سید رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح، علی یزدانی مدیرعامل شرکت کنسرسیوم اکتشافی پایا، احمد شریفی دبیر انجمن سنگ ایران حضور داشتند.محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران مطرح کرد:
متاسفانه بعضی از قوانین تصویب شده به جای کمک به فعال‌سازی معادن، این بخش را به سمت تعطیلی برده و با چالش مواجه کرده است.

قانون جدید در حوزه اکتشاف است می‌تواند جلوی فعال‌سازی معدن را بگیرد و تبعات خوبی برای معادن کوچک کشور نداشته باشد.

این قوانین بخش خصوصی را از سرمایه‌گذاری در معادن کشور فراری می‌دهد و نیاز خواهد بود که فعالان معدن به هر شکل ممکن از ادامه این رویکرد جلوگیری کنند.

تعیین حقوق دولتی در بخش معدن باید کاملا کارشناسی شده باشد تا معادن کوچک بتوانند رشد کنند و در گام اول باید قانون را درست تفسیر کرد.

اگر اراده داشته باشیم و قانون را اجرایی کنیم در مدت بسیار کم معادن کوچک احیا می‌شوند. متاسفانه اگر روند سرعت نمی‌گیرد به دلیل این است که چنین اراده‌ای وجود ندارد.

احمد شریفی دبیر انجمن سنگ‌های تزئینی مطرح کرد:

متاسفانه نگاه غیرحمایتی به صنعت سنگ‌های تزئینی سبب شده تا صادرات این بخش در دهه اخیر روند نزولی در پیش گیرد و فضای سرمایه گذاری این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

طرح احیای معادن کوچک از مهم‌ترین محورهایی است که وزارت صمت باید به آن توجه کند و برای تحقق این طرح حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد. رونق معادن کوچک ایران فقط با جلوگیری از مانع‌تراشی‌ها و بروکراسی محقق می‌شود.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

درصد از معادن کشور کوچک و متوسط هستند و ۸۰ درصد اشتغال در معادن و ۹۰ درصد از بنگاه‌های اقتصادی مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

نیمی از معادن کشور تعطیل بود و با ایده فعال‌سازی معادن شاهد بودیم برای نخستین بار این طرح جریان گرفت و خانه معدن و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی تلاش کرد به عنوان صدای بخش خصوصی نقش آفرینی خوبی داشته باشد.

:در وهله اول درصدد بودیم جلوی تعطیلی معادن فعال را بگیریم و اقدام به فعال‌سازی معادن تعطیل شده کنیم اما سرعت رشد فعال‌سازی معادن طبق انتظار ما پیش نرفت و متوجه شدیم اراده‌ای برای این موضوع در دولت و در مجلس وجود ندارد. همانطور که در تصویب قوانین جدید در مجلس شاهد این موضوع هستیم.
همین سیاست‌گذاری‌ها باعث شده بسیاری از معادن کشور تعطیل شود. باید تلاش شود از سیاست‌گذاری‌های ضد معدن جلوگیری شود.

علی یزدانی مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف پایا مطرح کرد:

سه سال پیش نخستین تفاهم‌نامه فعال‌سازی و احیای معادن کوچک با حضور وزیر اسبق صمت میان هلدینگ میدکو در خانه معدن و وزارت صمت امضا شد.

تا این لحظه در کشور تعریف واضحی از معادن کوچک نشده که مشخص و مصوب باشد گرچه در دنیا هم تعاریفی از معادن کوچک‌مقیاس متفاوت صورت گرفته است.

با اینکه تعریف مشخصی از معادن کوچک وجود ندارد اما بیش از ۹۰ درصد معادن ثبت شده کشور معادن کوچک هستند که برپایه اشتغال ایجاد شده، میزان سرمایه‌گذاری، تولید، نوع معدن و… در طیف معادن کوچک قرار می‌گیرند

این معادن با توجه به کوچک بودن اما با چالش‌های بسیاری مواجه هستند که مهم‌ترین آن تامین مالی محسوب می‌شود و مشکلات زیست‌محیطی.

مشکل معادن کوچک نبود زیرساخت است و به رغم اینکه این موضوع بسیار جدی است، اما از سوی سیاستگذاران به این موضوع توجه لازم نشده گرچه می‌بینیم ۳۴۱ معدن غیرفعال در کشور به معادن سنگ آهن مربوط می‌شود و فعال‌سازی این معادن حمایت همه جانبه دولت را احتیاج دارد.